woensdag 20 augustus 2014

Nachtmuziek



                                          Nachtmuziek



Het is zomer en zomer betekent in Zuid Frankrijk feest. Het feest trekt van dorp tot dorp en bestaat uit paarden, stieren, drinken en harde muziek.Vanavond was het ergens in de buurt, waar weet ik niet. Ik liep met Izzy door de velden, het begon al te schemeren. Het is een ruig gebied bij mij achter, kilometers natuur waar je nooit een mens tegen komt. Het was een vreemde gewaarwording om daar te staan, omringd door de natuur, in de wijde omtrek geen huis of dorp te bekennen en toch schalde de muziek over de velden. Het meest vreemde was dat het de stilte versterkte, het was stiller dan het ooit was geweest. Zoals je je het meest alleen kunt voelen in de drukste stad.
Ik ging zitten op een net omgeploegde akker en luisterde door de muziek heen naar de stilte.

Vaak heb ik me afgevraagd wat mij zo trok aan dit stukje Frankrijk, waarom voelde ik me zo op mijn plek in een land waar de mensen en het leven zo anders zijn. Lang heb ik gezocht naar wat me gelukkig maakte en vanavond wist ik het. Het is 'het niets' wat mij zo gelukkig maakt. Het ontbreken van fietsers, wandelaars, auto's. Avond na avond loop ik uren door de velden op zoek naar vogels, truffels, wilde zwijnen. Ik loop alleen met mijn hond. De wereld is van ons, we hoeven hem niet te delen. Je hoeft niemand te begroeten, je kunt somber zijn of juist heel blij. Je kunt hardop zingen, heel hard schreeuwen of uren lang zitten te luisteren naar het zingen van de nachtegaal.
Dat is wat mij gelukkig maakt. Ik heb jaren lang mijn energie gestoken in het vinden van geluk. En nu weet ik wat ik zocht. Ik zocht niets.....

1 opmerking:

  1. Goed verwoord, Loesje. Eindelijk iemand die van stilte houdt en goed beschrijft wat het met je doet als je het gevonden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen